Spring naar hoofd-inhoud

Longaandoeningen

Fysiotherapie bij longklachten, hyperventilatie en dysfunctioneel ademen

Heeft u last van een longaandoening?

Gezonde longen zijn van levensbelang. Vanaf je geboorte zorgen je longen voor zuurstof, zodat je hart blijft kloppen en je hersenen blijven werken. Steeds meer mensen hebben longklachten. Om die reden is er long fysiotherapie .  De fysiotherapeut begeleid u met ademhalingstechnieken , aanleren van een goede hoest of huf techniek, verbeteren van uithoudingsvermogen, verbeteren van spierkracht, ontspanningsoefeningen en het aanleren van een actieve leefstijl.

Daarnaast is het belangrijk om de omstandigheden zo goed mogelijk te maken. Dit betekent: stoppen met roken en een goede voeding.

Wie komt met welke longaandoening in aanmerking?

De grootste groep bestaat uit patiënten met COPD (chronische Obstructieve Pulmonary Disease). Maar ook mensen Astma, BPD (Broncho Pulmonale Dysplasie),  Bronchiëctasen, Longfibrose, Cystic Fibrosis en andere  longaandoeningen.

Wij behandelen ook mensen met Hyperventilatie en adem dysregulatie.

Hoe gaat de behandeling in zijn werk?

Eerst wordt er een intake gedaan en  er worden vragenlijsten ingevuld. De ademhaling wordt geobserveerd. Er wordt een 6 minuten wandel test afgenomen om het uithoudingsvermogen te meten bij aanvang en later ter evaluatie. In samenspraak wordt een oefenschema opgesteld voor uithoudingsvermogen en kracht. Ademhalingstechnieken, sputum evacuatie technieken , ontspanningsoefeningen kunnen aan bod komen. Er worden ook oefeningen voor thuis meegegeven.

Voor kinderfysiotherapie kunt u terecht bij deze therapeut